No niin. Haluan nyt tehdä ihan tällasen oman kirjotuksen mun uskonnosta. Eli olen itse tehnyt päätöksen jo ajat sitten, että minä en halua kuulua kirkkoon. Kirkko on aina ollut mulle inhottava, typerä ja muutenkin sellanen luonnonvastainen paikka. Kristinusko ja useimmat yksjumalaiset uskonnot (islam, juutalaisuus jne) tuntuu mulle vaan niin vääriltä. Kristinuskossakin on tiettyjä asioita, jotka on musta niin isoja vääryyksiä ja epäkohtia, etten mä voi vaan ohittaa niitä ja palvoa jotain ukkelia, jonka olemassa oloon en usko, ennen kuin näen itse jonkun näyn tai jotain. 

No nopeesti ton jälkeen kun erkaannuin kristinuskosta mä aloin katsella netistä luonnonuskontoja. Nopeasti mä löysin suomenuskon, eli uskonnon, joka perustuu muinaisten suomalaisten uskoon. Se on vieläkin ihan 'voimissaan', on kannattajia jne. Kaikkialla skandinaviassa on onneksi rikas kulttuuriperintö ja sen takia myös muinaiset uskonnot ovat elossa, vaikka siitä ei paljon tiedetäkään, esim. aasainuskonto on erityisesti Islannissa tärkeessä osassa. No joka tapauksessa, noin päivässä olin vakuuttunut siitä, että suomenusko on se Mun Uskonto. 

Nykyään juhlin suomenuskon juhlapäiviä, esim. suviöitä, ukonvakkoja ja minttumaaria, lausun rukouksia ja ns. loitsuja sopivissa tilanteissa kuten aamuisin (rukous päivättärelle) ja jos tahdon sisua ja voimaa lausun ulkoaopetellun, ikivanhan rukouksen Ukko Ylijumalalle. Minulla on myös pieni kotialttari, minkä olen omistanut oikeastaan Ohto-nimiselle jumalalle. Ohto on oikeastaan karhu, taivaista tullut metsän hallitsija. Suomenuskoiset pitävät karhua suuressa arvossa, ja niin pidän siis minäkin.  Myös Lempo on minulle tärkeä, hän on nuori nainen (ja jumalatar), jonka voi nähdä esim. tulessa 

Tähän loppuun voisin kirjoittaa vaikkapa aamurukoukseni päivättärelle :)

Terve kuu, kuumottamasta,

kaunis kasvot, näyttämästä,

päivä kulta, koittamasta,

aurinko ylenemästä.

Tässä oli siis lyhennetty versio, mutta tuon saatan sanoa aamuisin :)