Pakko nyt heti paasata vähän lisää tästä mun uskonnosta. Oon luonnollisesti ottanut paljon selvää kaikista ns. uuspakanallisista uskonnoista, esim. druidismista, wiccasta ja aasainuskosta. Luen juttuja näistä uskonnoista: esimerkiksi aasainusko on virallisen uskonnollisen yhdyskunnan asemassa ainakin Tanskassa ja Islannissa, ja kuvitelkaas: Tanskassa on jopa aasainuskoisille ikioma hautausmaa! Kun mä luen näitä juttuja, en voi olla vertaamatta aasainuskon asemaa suomenuskoon. Suomenuskolla ei ole mitään virallista asemaa, sitä on tietääkseni haettu joskus mutta silloin lupaa ei ole saatu. Kouluissa meille kerrotaan säälittävän vähän tästä, oikeestaan ei yhtään. Omilla uskonnontunneilla on mainittu "muinaisten suomalaisten uskonto", joka on nimenomaan suomenuskoa. Ihan kuin se olisi vain "muinaisten" suomalaisten usko? Mikähän minä sitten olen, ja monta muuta ihmistä esim. Hiitola-foorumilla (suomenuskoaiheinen foorumi)? Kouluissa sai sellaisen kuvan koko tästä uskonnosta, että se olisi kuollut ja kuopattu, että se kuuluis vaan muinaisiin uskontoihin. Ja täähän ei ole totta.

Mä uskon että suomenuskon asemaan tulee muutoksia vuosien saatossa, mutta tiedä sitten, kuinka nopeasti. Suomi on kristitty maa ja sellaisena se varmaan pysyy (miksikäs muuksi se muuttuiskaan), mutta pitää muistaa, että kristinusko on nuori ja kehittymätönkin uskonto verrattuna näihin tuhansien ja taas tuhansien vuosien saatossa kehittyneisiin luonnonuskontoihin. Jos ihmiset haluaa, että suomalainen kulttuuriperintö jää elämään, niin esim. suomenuskosta kertominen olis jo hyvä alku.

Ketään tällä kirjoituksella mä en yritä käännyttää tai mitään, mutta halusinpahan vain kirjoittaa nää asiat johonkin. Omasta mielestä mitään virallisia uskontoja ei tarvitsisi ollakaan, olisi parempi, jos kaikki sais uskoa mihin tahtoo ja mitään uskontoa ei korostettaisi niin hemmetin paljon kuin kristinuskoa nykymaailmassa.